Člověk a svět práce - 1. stupeň
co na této stránce najdete:
člověk a svět práce | Co by měl zvládnout žák na konci 3. ročníku? | Co by měl zvládnout žák na konci 5. ročníku? | rozvoj digitálních kompetencí v ŠVP | dozvědět se více
člověk a svět práce a digitální technologie
Digitální technologie umožňují rozšíření současného vzdělávacího obsahu a jeho propojení s reálným světem žáků. Při pracovních činnostech lze vhodně využít nové technologie jako 3D tiskárny, 3D pero nebo programovatelné stavebnice, které hotovým výrobkům dodávají nový, funkční rozměr.
Ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce rozvíjíme digitální kompetence tím, že:
- seznamujeme žáky s výhodami využívání videonávodů při tvorbě vlastních výrobků
- podporujeme žáky při vytvoření videonávodu vlastního výrobku nebo pokrmu
- vedeme žáky k tomu, aby vyhledávali pracovní postupy a návody (příprava pokrmů, péče o rostliny, práce s drobným materiálem, konstrukční činnosti) v doporučených online zdrojích
- motivujeme žáky k zaznamenávání výsledků pozorování přírody a pěstitelských pokusů s využitím digitálních technologií
- pracovat podle slovního návodu, předlohy i videonávodu
- provádět pozorování přírody, zaznamenat je i s využitím digitálních technologií a zhodnotit jejich výsledky
- pracovat podle slovního návodu, předlohy, jednoduchého náčrtu i videonávodu
- provádět jednoduché pěstitelské činnosti, samostatně vést pěstitelské pokusy a pozorování, které zaznamená i s využitím digitálních technologií a zhodnotit je
Komentář: Pro snazší identifikaci témat a propojení digitální kompetence se stávajícím vzdělávacím obsahem zde uvádíme očekávané výstupy RVP ZV, u kterých jsme zvýraznili či doplnili digitální problematiku.
rozvoj digitálních kompetencí ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce ve školním vzdělávacím programu
ukázka konkretizace výstupů
Žák:
- vytvoří zvolený výrobek podle videonávodu
- zaznamená výsledky pozorování s využitím digitálních technologií
Učivo:
- tvorba výrobku podle videonávodu – zkoumání vlastností materiálů, využití vhodných pracovních pomůcek
- tvorba výrobku podle videonávodu – vyhledání videonávodu, volba vhodného materiálu a pomůcek
Žák:
- pozoruje a zaznamená vývoj rostlin při pěstitelských pokusech s využitím digitálních technologií
- zvolí si výrobek, samostatně vyhledá vhodný videonávod, výrobek vytvoří
Učivo:
-
pozorování rozmnožování rostlin a jeho záznam s využitím digitálních technologií
-
tvorba výrobku podle videonávodu – vyhledání videonávodu, volba vhodného materiálu a pomůcek
dozvědět se více / inspirace do výuky
TechnoMet
Databáze TechnoMet vytvořená Katedrou technické a informační výchovy je sbírkou metodických námětů na technické činnosti. Obsahuje i soubor odkazů na videometodiky, které lze vhodně využít ve výuce na 1. stupni.