Informatické myšlení na 1. stupni

Záznam živého vysílání o informatickém myšlení na 1. stupni
22. února 2023 od 15 hodin

❓ jak ve výuce informatické myšlení rozvíjet u žáků prvního stupně
❓ jakým způsobem se promítá i do dalších předmětů
❓ které konkrétní tipy ho pomohou rozvíjet (nejen) v informatice
❓ jak jsou v této oblasti připraveni noví absolventi učitelství prvního stupně
❓ jaká je další nabídka podpory pro učitele na 1. stupni v rámci revize RVP ZV v informatické a digitální oblasti

Své zkušenosti z praxe sdílejí:

🔹 Jovanka Rybová – ředitelka ZŠ a MŠ Bohuslavice, učitelka
🔹 Lenka Peštálová – učitelka na ZŠ Laštůvkova, Brno
🔹 Martina Maněnová – vedoucí Oddělení primární pedagogiky PedF Hradec Králové, učitelka na ZŠ a MŠ Úprkova v Hradci Králové
🔹 Hana Kuciánová – učitelka na ZŠ jazyků, Karlovy Vary
🔹 Hana Havlínová – didaktička, garantka kurikula prvního stupně ZŠ v NPI ČR
🎤 Debatu moderuje: Josef Dašek – tajemník DigiKoalice


V debatě mimo jiné zaznělo:

… informatické myšlení je podstatou nové informatiky, ale neplatí, že informatické myšlení = nová informatika. Na prvním stupni se neodehrává jen v hodinách informatiky
Hana Havlínová

… pedagogové kolikrát nevědí, že rozvíjejí informatické myšlení třeba při rozfázování nějaké činnosti na dílčí části … nebýt nové informatiky, nedostalo by takový prostor …. informatické myšlení podporuje práci s chybou, to se dřív moc nedělalo
Martina Maněnová

…  neměli bychom chybu vytýkat žákům, důležité je, aby se z ní děti poučily. V informatice tomu říkáme ladění – když děti něco programují a nefunguje jim to, najdou chybu, zkoušejí to znovu, až se jim to povede, a to je posune dál
Hana Kuciánová
… informatické myšlení je o přístupu, žáci se učí prostřednictvím zkoušení, objevování něčeho nového, je důležité rozvíjet kreativitu, vytrvalost, nevzdávat to, nebát se, komunikovat, spolupracovat – to je důležité i pro život
Jovanka Rybová
… pilotuju u nás ve škole výuku informatiky na 1. stupni. U mladších dětí používáme s ohledem na věk specifičtější jazyk, formy, metody, jak jim něco vysvětlit. Informatika je tu hodně o hře, kolega informatik říká, že takhle by to vysvětlit neuměl, jako odborník má už jiný pohled. Určitě bychom se měli my, prvostupňoví učitelé, dovzdělat, a učit si to sami
Lenka Peštálová

…. ukazovaly jsme, co z informatického myšlení se dá dělat mimo informatiku, ale nechceme dát signál, že se nemusí nic měnit, že už všechno děláme. Můžeme stavět na tom, co už probíhá, porovnat si to s cíli informatiky a říci si, co rozvíjíme jinde, a co dotáhnout v hodinách informatiky. Změny jsou, ale nejsou obrovské
Hana Havlínová

Podporu pro prvostupňové učitele hledejte na webu revize.edu

Odkazy na materiály:
 

Na kolik kroků dáme do lednice slona a žirafu? V živém vysílání se z úvodních dvou krátkých videí Martiny Maněnové žirafa někde pozapomněla a pokazila tak naplánovaný žertík. Pusťte si slona a žirafu pěkně za sebou, abyste o něj nepřišli.

Co je informatické myšlení? V angličtině je označované jako „computational thinking“, což může vzbuzovat dojem něčeho opravdu složitého (zvlášť pokud ho Google překladač ještě navíc přeloží jako „výpočetní myšlení“). Přesvědčte se, že se opravdu není čeho bát.

Chcete se zeptat? Je tu pro vás konzultační centrum