Matematika a její aplikace - 1. stupeň
co na této stránce najdete:
matematika a její aplikace | Co by měl zvládnout žák na konci 5. ročníku? | rozvoj digitálních kompetencí v ŠVP | dozvědět se více
matematika a digitální technologie
Digitální technologie slouží jako jeden z nástrojů, které žáci využívají k řešení matematických úloh a problémů a k získávání dat. Doporučené online zdroje využívají dohledání chybějících informací.
V matematice rozvíjíme digitální kompetenci tím, že:
- učíme žáky rozlišování obrazných symbolů, porozumění jejich významu (např. značky, piktogramy, šipky), odlišování symbolů s jednoznačným a nejednoznačným významem
- vedeme žáky k posouzení úplnosti dat s ohledem na řešený problém, k dohledávání chybějících informací potřebných k řešení úloh nebo situací v doporučených online zdrojích a k ověřování informací z více zdrojů
- motivujeme žáky k využití digitálních technologií v situacích, kdy jim jejich použití usnadní činnost (např. převedení údajů z tabulky do diagramu v tabulkovém procesoru)
- klademe důraz na používání kalkulátoru, např. při provádění kontroly odhadů
- vyhledávat, sbírat a třídit data i s použitím digitálních technologií; posoudit úplnost dat s ohledem na řešený problém, chybějící data získat či vyhledat v doporučených zdrojích
- číst a sestavovat jednoduché tabulky i za pomoci digitálních technologií a vytvářet diagramy
- řešit jednoduché praktické slovní úlohy a problémy, jejichž řešení je do značné míry nezávislé na obvyklých postupech a algoritmech školské matematiky, i s využitím digitálních technologií
Komentář: Pro snazší identifikaci témat a propojení digitální kompetence se stávajícím vzdělávacím obsahem zde uvádíme i některé očekávané výstupy RVP ZV, u kterých jsme zvýraznili či doplnili digitální problematiku.
- vyhledat a roztřídit jednoduchá data (údaje, pojmy apod.) podle návodu i s použitím digitálních technologií
- orientovat se a číst v jednoduché tabulce i za pomoci digitálních technologií
- řešit jednoduché praktické slovní úlohy, jejichž řešení nemusí být závislé na matematických postupech, i s využitím digitálních technologií
rozvoj digitálních kompetencí v matematice ve školním vzdělávacím programu
ukázka konkretizace výstupů
Žák:
- doplní údaje, které chybí v tabulce
- využije pro uspořádání získaných dat tabulku
Učivo:
- práce s daty v elektronické podobě
Žák:
- zapíše a utřídí získaná data (např. výsledky pozorování) s využitím digitálních technologií
- rozhodne, která data jsou podstatná s ohledem na řešený problém
- získá nebo dohledá chybějící data v doporučeném digitálním zdroji
- využije pro uspořádání získaných dat tabulku, diagram, schéma
- navrhne způsob grafického záznamu informací za pomoci digitálních technologií
- posoudí, kdy mu digitální technologie napomohou při řešení úloh a problémů vycházejících z praktického života a využije je
Učivo:
-
práce s doporučenými digitálními zdroji
-
třídění získaných nebo vyhledaných dat podle daných/zvolených kritérií
-
základy práce s daty v tabulkovém procesoru
-
objevování a experimentování s digitálními technologiemi při řešení matematických problémů
dozvědět se více / inspirace do výuky
rozvíjeli jsme digitální gramotnost žáků při řešení „autentických úloh“
Text na konkrétním příkladu ukazuje, jak lze připravit matematické zadání, které nesměřuje pouze k rutinním výpočtům, ale poskytne žákům prostor k hledání souvislostí. Vede je k posouzení úplnosti dat s ohledem na řešený problém. Chybějící data žáci vyhledávají i v doporučených digitálních zdrojích. Samostatně hledají cesty, které vedou k vyřešení předložených úloh.