Konference
EDUCA 2023
Cíl je cesta…
Digitální svět zítřka
V Liberci 9. října 2023
Učíte na prvním nebo druhém stupni ZŠ? | Vedete školu?
Jste školní ICT metodik? | Učíte jinde, ale technologie Vás zajímají?
Pak je konference EDUCA právě pro Vás!
Zveme Vás do světa digitálních kompetencí a informatiky.
Jak probíhala konference 2023?
Dopoledne - VIP salónek Home Credit Areny v Liberci (kapacita 200 lidí)
Naši přednášející účastníkům přiblížili, jak ve škole společně postupně zvládat všechny změny, které přináší revize RVP v informatické oblasti. Dozvěděli se, jak poznat a pojmenovat digitální změny, které už přirozeně ovlivňují naše životy. Nyní by měli mít jasno v tom, které z těchto změn pozvat do školy hlavním vchodem, jak je nabídnout žákům a co jim to přinese.
Odpoledne - ZŠ Lesní Liberec
(kapacita 400 lidí)
Žádné pasivní poslouchání – účastníci si mohli vybrat dva z dvaceti praktických devadesátiminutových workshopů k různým oblastem informatiky a rozvíjení digitálních kompetencí v jednotlivých předmětech, které si opravdu prožili na vlastní kůži.


Co si účastníci odnesli?

✔ Vhled do nové informatiky a digitálních kompetencí
✔ Praktické příklady z obsahu nové informatiky
✔ Tipy pro rozvoj digitálních kompetencí v jednotlivých předmětech
✔ Inspiraci do výuky svého předmětu
✔ Zážitek z aktivit v roli žáků a jeho následnou reflexi
Časový harmonogram
08:00–09:00 – registrace, coffee break, prezentace partnerů
09:00–09:15 – zahájení, úvodní slova
09:15–11:45 – plenární část v Home Credit Aréně
11:45–12:30 – oběd
12:30–13:30 – přejezd do ZŠ Lesní
13:30–15:00 – 1. blok workshopů v ZŠ Lesní
15:00–15:30 – přestávka s občerstvením
15:30–17:00 – 2. blok workshopů v ZŠ Lesní

Prezentace ke stažení:
Ondřej Neumajer, Daniel Preisler, Pavel Kopřiva, Hana Košťálová a Jan Musil
Plenární část:

Ondřej Neumajer
Ve svém profesním zaměření se soustřeďuje na problematiku účelného využívání digitálních technologií ve vzdělávání, vzdělávací inovace a vzdělávací politiku. V Národním pedagogickém institutu ČR má na starosti oddělení Digitalizace ve vzdělávání.
Na cestě digitálního vzdělávání: Jak jsem se opět mýlil.
V posledních letech přicházejí novinky v digitálním vzdělávání stále rychleji, a to nejen ve formě nových či inovovaných technologií, ale také nečekaných událostí, které významně ovlivňují naše životy a promítají se do světa vzdělávání. V tomto příspěvku se zaměříme na aktuální trendy digitálního vzdělávání, které ovlivňují globální vzdělávací prostředí, stejně jako ty, které mají dopady a projevy v českých školách. Dojde i na umělou inteligenci. Předpovědět, jakým směrem se digitální vzdělávání bude ubírat, je obtížné, na některé perspektivy a horizonty se alespoň pokusíme ukázat.

Daniel Preisler
Je ředitelem Základní školy T. G. Masaryka a gymnázia Česká Kamenice. Škola se od roku 2000 zaměřuje na využívání informačních technologií ve výuce. Je spoluautorem portálu veskole.cz, který se zaměřuje na interaktivní výuku. Je také iniciátorem a spoluautorem prvních interaktivních učebnic v ČR. Snaží se nejen vzdělávat, ale i předávat své zkušenosti jiným, zvláště v oblasti využívání polytechniky a ICT ve výuce i při vedení školy.
Polytechnika – věda a technika pro „stavbu“ cest.
Cílem vystoupení je podnítit diskuzi o tom, jak efektivně začlenit polytechniku do vzdělávacího procesu.
Moderní polytechnika má obrovský potenciál pro rozvoj klíčových dovedností, jakými jsou týmová spolupráce, řešení problémových úloh, kritické myšlení a digitální gramotnost. Ukážeme si konkrétní návody pro začlenění polytechniky do vzdělávacího plánu školy.

Pavel Kopřiva
Je konceptuální a sklářský umělec z Prahy a Kamenického Šenova, kde řídí Střední uměleckoprůmyslovou školu sklářskou. Šestnáct let vede Ateliér interaktivních médií na Purkynově univerzitě v Ústí nad Labem. Vystudoval obor šperk na Střední uměleckoprůmyslové škole v Jablonci nad Nisou, později se učil o skle u Jiřího Harcuby na VŠUP a intermediální tvorbu u Adély Matasové, studoval i na americké Pilchuck Glass School. S manželkou učil v německém Bild-Werku, přednášel i v Corning Glass Studio v USA a v Marinha Grande v Portugalsku. Zabýval se výzkumem využití nanovláken a počítačem řízeného světla v kombinaci se zrcadly.
Ruce a oči na rozcestí
Nové technologie ve výtvarné a umělecké praxi. Hraniční cesty současného umění ve spojení s digitálními technologiemi. Tradiční výtvarné obory na křižovatce.
Je skvělou inspirací i pomocníkem, přesto se před AI musíme mít na pozoru, varuje sklářský umělec Kopřiva

Hana Košťálová
Vystudovala FF UK v oboru čeština a pedagogika. Působila jako národní koordinátorka, lektorka a certifikátorka programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT), společně s manželem založila sdružení Kritické myšlení, které o rozvoj RWCT v Česku pečuje. Učila na PedF UK, vede pedagogický kurz o kritickém myšlení a dialogické výuce na VŠE. Je programovou ředitelkou projektu Pomáháme školám k úspěchu, lektorkou a členkou expertní rady Učitele naživo. Podílí se na projektech lepšího učení žáků a je spoluautorkou řady publikací. Od ministra školství obdržela medaili MŠMT II. stupně.
Jak podporovat lepší učení žáků v našich školách
Světová komunita vzdělavatelů se shoduje na tom, že v učitelích dříme obrovský potenciál pro změny v celém systému. Lze ho uvolnit skrze systematickou, dobře organizovanou a vedenou spolupráci při společném profesním učení. Ne každé setkávání pedagogů a ne každá diskuse mezi nimi skutečně vede k profesnímu učení, které proměňuje učitelovu praxi tak, aby to mělo dopad na lepší učení žáků. Jaké zásady je potřeba respektovat a jaké podmínky vytvářet, aby pedagogové mohli stát v čele pedagogického rozvoje ve vlastní škole i v celém systému? Co se osvědčuje v praxi a co potvrzují výzkumy? Jak do konceptu společného profesního učení pedagogů zapadá práce s kurikulem?

Jan Musil
Absolvent VŠ v oboru jaderné elektroenergetiky Jan Musil zahájil svoji profesní kariéru v Akademii věd ČR se zaměřením na plazmové technologie a nové materiály. Kromě toho externě přednášel na ZČU na katedrách fyziky a fyzikální metalurgie a materiálů. Působil i na VŠE Praha. V zahraničí pobýval na univerzitách v USA a Německu, přednášel na konferencích v Americe i Evropě, kromě toho vedl mezinárodní projekty, publikoval v mezinárodních časopisech a je autorem dvou patentů. Také například pracoval jako generální ředitel ŠKODA POWER v průmyslu, byl předsedou poradního orgánu ministra průmyslu a obchodu, Rady pro inovace a konkurenceschopnost. V Bruselu byl členem komise Industry Fusion Committee pro přípravu výstavby plasma fúzního reaktoru ITER ve Francii. Je také jedním ze spoluautorů knihy Základní podnikání a nyní se věnuje poradenské a konzultační činnosti.
Stavba mostu: Jdeme ve vzdělávání a požadavcích moderního průmyslu stejnou cestou?
Příspěvek se zabývá otázkou, zda trendy ve vzdělávání odpovídají potřebám moderního průmyslu, jaké znalosti a dovednosti získané vzděláním jsou důležité pro úspěšné zapojení do práce – od základních postupů v průmyslu až po klíčové činnosti technického a technologického pokroku. Otevírá diskuzi o možných dopadech odklonu od vzdělávání zaměřeného na znalosti uložené v paměti směrem k práci s daty, digitalizaci a umělé inteligenci. V poslední části je nastíněn pohled na proces sbližování vzdělání a potřeb praktického života.
Témata workshopů:
NOVÁ INFORMATIKA
- Jan Juříček - Programování her na základní škole
-
Cyril Brom a Anna Drobná - Datová Lhota: O digitálních technologiích zábavně
-
Aleš Dlouhý - Umělá inteligence na základní škole
- Tomáš Bartůněk - S ozoboty na cestách
- Jindra Drábková a Jan Berki - Modely napříč obory
- Martin Gembec - Algoritmizace a programování s VEX GO
DIGITÁLNÍ KOMPETENCE
- Aleš Kozák - Od schématu po simulace v hodinách fyziky
- Iva Loužecká - Digitální bádání s vodou aneb Nebuďte pod tlakem
- Karel Malík - Digitální jednohubky v zeměpise
- Markéta Čonková - Digitální gramotnost si s LEGO rozumí
- Pavla Beňová - Jaro pro alergika
- Miroslava Ježková - Nekonečný příběh: „Fantazie, to není představovat si, co věci nejsou, ale udělat něco, co by mohly být.“ Karel Čapek
- Jovanka Rybová - Pohádka a technologie
- Petra Lexová - Cizí jazyky s digitálními nástroji: Zábavněji, rychleji, efektivněji!
- Petra Slámová - Učební styly: Jak se kdo učí?
- Edita Roberts - Lapkové na okreskách
- Markéta Emmer Illová - Objevné cesty
- Kateřina Müllerová - Tipy na zajímavé aktivity do hodin fyziky a chemie na různých úrovních SAMR modelu
- Jan Hájek - Úniková výzva plná čísel a hádanek
- Barbora Jeřábková - Jak se učit vnímat svět prostřednictvím (nejen) kreativních technologií
V případě dotazů se prosím obraťte na hlavního organizátora konference Vojtěcha Splavce - vojtech.splavec@npi.cz.