Jak projít změnou u vás ve škole?
Nabízíme bezplatnou podporu pro ředitele, učitele i správce školních sítí.
Naplánujte změny u vás ve škole podle svých potřeb.
Změny v učebním plánu mohou být postupné.
Informatické myšlení a digitální kompetence můžete rozvíjet i aktivitami, které nejsou digitální.
Jak projít změnou
7 kroků
Důležitou roli z hlediska motivace hraje otevřená diskuse v pedagogickém sboru o tom, v čem změna spočívá, co a proč máme měnit, co děláme dobře a na co můžeme navazovat, co ve škole zcela nefunguje, nevyhovuje, co bude potřeba nutně změnit, co změny přinesou, jaký budou mít dopad na práci pedagogů, na život školy, na žáky i jejich rodiče a jak to vše zachytíme ve školním vzdělávacím programu (ŠVP), aby to podpořilo žádoucí změny.
Tento první krok by měl řídit ředitel školy jako „nositel změn“ a člověk odpovědný za přípravu a realizaci ŠVP, případně někdo jiný z pedagogického sboru, kdo je důkladně obeznámen s problematikou inovací ICT kurikula.
Seznámení s revidovaným rámcovým vzdělávacím programem (RVP) a dalšími dokumenty je základní předpoklad a týká se všech pedagogů, kterých se změna dotkne. Protože jednou ze změn Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) je i zavedení nové, digitální klíčové kompetence, změny ovlivní výchovné a vzdělávací strategie celé školy. Upraven byl také rámcový učební plán a ve vybraných vzdělávacích oblastech byl redukován vzdělávací obsah.
Je tedy třeba počítat s tím, že změny RVP ZV se týkají většiny pedagogů a každý z nich bude v určité fázi zapojen do rozhodování, co, kde a jak v ŠVP změnit.
Výsledkem analýzy by měla být ucelená a přehledná informace o tom, co má škola k dispozici:
Jak je škola vybavená technikou?
- jaká digitální zařízení máme
- kde jsou umístěná
- komu a jak jsou dostupná
- jaká je jejich předpokládaná životnost
- jak kvalitní připojení k internetu máme
- kde všude ve škole je připojení k internetu k dispozici
- kdo a jak dobře se o techniku stará, spravuje ji
Jak je problematika ICT (informatiky i rozvoje digitální kompetence/gramotnosti) řešena v současném ŠVP.
Jak jsou na tom učitelé
- jak s digitálními technologiemi pracují (kdo a k čemu digitální technologie využívá)
- co učitelé vědí o digitální problematice, např. o bezpečnosti
- jaká je jejich schopnost digitální technologie používat ve výuce
- jaký je jejich vztah k digitálním technologiím
Jakou má škola vizi a jaký byl dosavadní přístup k digitální problematice.
Týká se zejména vedení školy a jeho podpory inovací v digitální oblasti, nastavování pravidel ve škole, plánu vzdělávání i finančních výdajů atd., ale i toho, jak vůbec se o digitálních dovednostech žáků a jejich rozvoji ve škole přemýšlelo, jakou to mělo podporu, jak často a kdo řešil aktualizace cílů a potřeb v této oblasti (systematicky, kdo byl zapojen?).
K auditu školy můžete využít nabídku evaluačních nástrojů:
- Profil Učitel21
- Profil Škola21
- Inspiraci nabízí i příběh školy Audit ICT dovedností na ZŠ Lesní Liberec: Analýza dovedností ICT – příklad z praxe odkaz na příběh školy
nebo konzultanta IT guru
Plán by měl stanovovat personální, obsahové a časové rozvržení prováděných změn a organizační provázání všech kroků, které bude třeba udělat:
Kdo a jak se bude na revizi ICT kurikula podílet – hlavní koordinátor, dílčí týmy, jejich zodpovědnosti.
Co vše bude potřeba udělat:
- v ŠVP rozhodnutí o distribuci vzdělávacího obsahu (informatika, digitální kompetence) do předmětů, jejich časové dotaci a úpravě učebního plánu ad.,
- pro vzdělávání učitelů,
- pro rozvoj digitální infrastruktury ve škole a její správu,
- pro rozvoj digitální kultury školy: revize či nastavení pravidel pro práci s digitálními technologiemi (v hodinách, o přestávkách, pro žáky, pro učitele…), audit školního informačního systému apod.,
- pro příznivé klima uvnitř školy a získání podpory změn ve škole z vnějšku (od zřizovatele, od rodičů…),
- pro vyhodnocení kvality (účinnosti) navržených postupů před zahájením inovované výuky i v jejím průběhu.
- Kolik na to bude vymezeno času a jak budou jednotlivé kroky propojeny (naplánování jednotlivých kroků musí být reálné, kroky na sebe musí logicky navazovat; je třeba počítat s dalšími činnostmi školy, prázdninami a akcemi, kdy bude tvorba omezena nebo přerušena; je nutné vymezit časovou rezervu pro případ problémů, krizí atd.).
Často se teprve při realizaci výuky a navzdory pečlivé přípravě vyskytnou problémy. I proto byl stanoven odložený termín povinného zahájení výuky podle ŠVP upraveného v souladu s revidovaným RVP ZV. Školy mají čas na postupné zapojování digitálních technologií do výuky, vylaďování školních strategií a svého přístupu k rozvoji digitální kompetence žáků i přípravu na výuku informatiky.
Na co je dobré myslet:
Komunikace: Správně načasovaná komunikace uvnitř i vně školy je základní podmínkou úspěšné realizace změn ve škole. Týká se nejen pedagogů, ale i rodičů, žáků, nepedagogických pracovníků, zřizovatele… Osvědčuje se pamatovat i na to, kdo, kdy a jak bude jednotlivé kroky komunikovat (od prostého oznámení na webu nebo v informačním systému školy po besedy či workshopy s cílem získat spojence).
Bezpečnost: Nejde jen o online bezpečí žáků nebo bezpečnost při práci s technikou, ale i např. o zabezpečení techniky a školních dat, pojištění.
Technika: Týká se zejména zajištění dostatečné správy digitální infrastruktury školy. Interval od vzniku technického problému do jeho vyřešení by neměl být pro učitele a žáky (uživatele) demotivující. Někteří učitelé budou zpočátku potřebovat pomoc při běžném zacházení s technikou.
Lidé: Při zavádění změn je klíčová podpora vedení, důležitá pomoc ICT metodika a užitečná spolupráce kolegů.
Výuka a výsledky žáků: Ve škole by měly být vytvořeny podmínky, které budou podporovat reflexi výuky (včetně zapojení žáků), sdílení zkušeností, spolupráci při plánování výuky a jejím hodnocení, vyhledávání učebních zdrojů a inspirací apod.
Organizace: Osvědčuje se organizační systém, který jasně stanoví pravidla a umožní přístup pedagogů a žáků k fungujícím digitálním technologiím (zamlouvání učeben a pomůcek, umístění digitální techniky, její nabíjení, vypínání apod., hlášení poruch…).
Škola by měla mít připravený systém hodnocení prováděné změny, do kterého budou zapojeni všichni zúčastnění.
Na webu revize.edu.cz lze nalézt řadu námětů, inspirací a také odkazů na další zdroje pro zdokonalování výuky. Nebojte se sdílet své vlastní zkušenosti a nápady. Pomůžete tak ostatním učitelům.
Kulaté stoly - živě streamované diskuze s učiteli a odborníky
Digiplovárny - Nabídka sdílení zkušeností s ostatními
Učíme informatiku- Skupina na Facebooku
další tipy najdete v Knihovně inspirace
Jak vám pomůže NPI ČR?
1
Provedeme
vás změnami
Připravili jsme pro vás kompletní přehled toho co se mění. Zde najdete přehledně všechny změny, které přináší nová podoba RVP ZV a také videa, která vás seznámí s novou informatikou a digitálními kompetencemi.
2
Pořádáme
kurzy
Každý týden vypisujeme nové termíny vzdělávacích workshopů a kurzů pro ředitele, koordinátory změn a pro učitele. Vybrat si můžete z nabídky kurzů a webinářů, které vás připraví na změny v konkrétních předmětech. Také můžete sdílet zkušenosti s ostatními v DIGI plovárnách.
3
Pomůžeme vám s IT infrastrukturou
IT guru je profesionální IT konzultant, který je k dispozici vedení základních a středních škol při řešení různorodých úkolů, problémů a témat spjatých s digitálními technologiemi. Bez administrativní zátěže, zdarma a na základě požadavku školy.
4
Nabízíme pomoc
přímo u vás ve škole
Využijte možnost individuální konzultace pro ředitele škol a koordinátory ŠVP. V každém kraji jsou vám k dispozici zkušení konzultanti, kontaktovat je můžete online nebo prezenčně, lze si také objednat lektora přímo k vám do sborovny. Konzultace jsou zdarma a je možné je využívat i opakovaně.
Jak na to ve výuce
Připravili jsme pro vás informace pro každý vzdělávací obor zvlášť. Podívejte se, jak se digitální kompetence rozvíjí v každém z nich.
Vybíráme z inspirace
Hledáte další nápady do výuky, zajímají vás názory a zkušenosti ostatních?
V Knihovně inspirace najdete mnoho užitečných informací a tipů od kolegů, kteří řeší podobné výzvy.
Podívejte se na videa, poslechněte si inspirativní podcasty.
Důležité termíny
LEDEN 2022
Byla schválena změna nového revidovaného rámcově vzdělávacího plánu.
ZÁŘÍ 2022
ZÁŘÍ 2023
ZÁŘÍ 2024
Vysvětlíme.
Zjistíme.
Poradíme.
Ozvěte se!
Krajské pracoviště | Krajský koordinátor | E-mailová adresa | Tel. číslo |
---|---|---|---|
Brno | Ing. Irena Vajen | irena.vajen@npi.cz | 770 171 672 |
Ing. Bc. Tomáš Cimbálník | tomas.cimbalnik@npi.cz | 774 714 708 | |
České Budějovice | Bc. Gabriela Švehlová | gabriela.svehlova@npi.cz | 770 106 785 |
Hradec Králové | Bc. Andrea Černá | andrea.cerna@npi.cz | 775 349 656 |
Jihlava | Mgr. Alena Lukášová | alena.lukasova@npi.cz | 725 887 158 |
Karlovy Vary | Martin Vlnas | martin.vlnas@npi.cz | 774 993 226 |
Liberec | Mgr. Hana Lipenská | hana.lipenska@npi.cz | 777 496 056 |
Mgr. Jaroslav Vyskočil | jaroslav.vyskocil@npi.cz | 770 171 665 | |
Olomouc | Zuzana Paťalová | zuzana.patalova@npi.cz | 770 101 726 |
Ostrava | Mgr. Stanislav Hejna | stanislav.hejna@npi.cz | 770 172 207 |
Ing. Eva Veličková, Ph.D. | eva.velickova@npi.cz | 770 171 674 | |
Mgr. Aneta Sebera Měřínská | aneta.merinska@npi.cz | 778 449 420 | |
Bc. Lucie Slívová | lucie.slivova@npi.cz | 771 259 689 | |
Pardubice | Ing. Veronika Bártová | veronika.bartova@npi.cz | 774 626 312 |
Plzeň | Mgr. Jarmila Záhoříková | jarmila.zahorikova@npi.cz | 775 755 023 |
Mgr. Bc. Petra Duspívová Hlávková | petra.hlavkova@npi.cz | 770 199 058 | |
Praha a střední Čechy | Mgr. Jana Šímová | jana.simova@npi.cz | 775 029 950 |
Melinda Licová | melinda.licova@npi.cz | 770 136 357 | |
Ústí nad Labem | Ing. Lukáš Vaníček | lukas.vanicek@npi.cz | 603 497 683 |
Zlín | Ing. Lukáš Slovák | lukas.slovak@npi.cz | 728 085 301 |
Mgr. Zdeněk Duša | zdenek.dusa@npi.cz | 775 571 632 |
Nejčastější dotazy
Nenalezli jste odpověď na svou otázku? Obraťte se na naše konzultační centrum.