podcasty

co na této stránce najdete:

KYBcast | DIGI IN


KYBcast

Kybernetická bezpečnost jednoduše, prakticky, srozumitelně. Podcast o kybernetické bezpečnosti a právu o online prostoru připravuje dvojice Václav Maněna a Pavel Matějíček.
29. díl — Hackerské techniky pro každého
Jak a co by děti nejraději hackovaly a zvládne to opravdu každý? Na to se podíváme v dalším dílu KYBcastu.
28. díl — SPAM a phishing ve školním prostředí 
Jaký je rozdíl mezi SPAMem a phishingem, jak se to týká škol a co dělat, když školní e-maily končí rodičům ve složce Nevyžádaná pošta?
27. díl — Maskování e-mailové adresy a dočasné e-maily ve škole
Čtení e-mailů by mělo být soukromou aktivitou. Možná vás překvapí, že více než 85 % e-mailů obsahuje sledovací skripty. Jak se proti tomu můžeme bránit a proč je to důležité?
26. díl — Evropský měsíc kybernetické bezpečnosti - říjen
Říjen je již podesáté Evropským měsícem kybernetické bezpečnosti a tak vám přinášíme tipy na zajímavé akce a také zdroje, abyste se mohli osvětě a vzdělávání v této oblasti věnovat nejen v říjnu. Tipy k výuce kybernetické bezpečnosti hravou formou.
25. díl — Standard konektivity škol
V tomto díle se podíváme na nový Standard konektivity škol. Co školy čeká povinně a co bude dobré zavést, i když je to jen dobrovolné?
24. díl — Google, Microsoft a osobní údaje žáků
Microsoft, Google ale i další velké IT firmy jsou známy tím, že sbírají a vyhodnocují uživatelská data. Jak je to u systémů jako Google Classroom či Microsoft Teams ve školách?
23. díl — Co hrozí dětem na sociálních sítích a v online světě
Co všechno hrozí dětem i dospělým na sociálních sítích a jak se tomu bránit. Něco můžeme řešit pomocí technických prostředků, ale nejúčinnější prevence je v případě dětí zájem ze strany rodičů a neustálé posilování vzájemné důvěry. Děti i dospělí se často nevědomky dostávají do problémů s legislativou a podmínkami sociálních sítí. Poradíme, na co si dát pozor i v této oblasti.
22. díl — Oblíbené sociální sítě žáků a jejich rizika
Co dnes děti nejčastěji dělají na sociálních sítích? Konzumují obsah, sdílejí fotografie a videa. Místo telefonů a dopisů mají Instagram. Rozumí ale rizikům, která sociální sítě představují?
21. díl — WhatsApp a další komunikátory ve školním prostředí
Proč vlastně učitelé používají Whatsapp a další alternativy? Je to obvykle důsledek špatně nastaveného informačního systému či procesu sdílení informací, který neumožňuje učitelům efektivně a bezpečně komunikovat s rodiči na jednotné školní platformě.
20. díl — Jaká data sbírají populární aplikace  pro děti
Mnoho aplikací, které jsou určeny nejmladším uživatelům sbírá velké množství dat, která by sbírat nemusela a díky tomu vytváří digitální stopy a cílí reklamu na nejvíce zranitelné uživatele internetu.
19. díl — On-line hry a sexuální predátoři
Film "V síti" upozornil na problematiku sexuálně závadného chování na webu. Ale víte o tom, že tyto věci se dějí i v on-line hrách? V tomto díle se tedy podíváme na Roblox a další on-line hry v kontextu sexuálních predátorů.
18. díl — Fotky a ochrana soukromí 
V tomto díle se podívám na problematiku autorských práv a GDPR u fotografií pořizovaných například ve škole, na táboře či v běžném životě.
17. díl — Sharenting a sdílení fotografií na internetu

Sharenting a sdílení fotografií bez souhlasu fotografovaných osob je bohužel stále aktuální téma. Jak můžeme zabránit sdílení fotografií a na co bychom měli upozornit děti i rodiče? Jak řešit situace ve škole ohledem na rodiče, zákony a hlavně city dětí.

16. díl — Phishing nejen v e-mailu
Phishing má mnoho forem, kterými na nás podvodníci útočí ze všech stran a na různých zařízeních. Zdaleka nejde jen o e-maily, stále populárnější jsou třeba SMS a zprávy na sociálních sítích. Vůbec neplatí, že mladší generace je proti phishingu odolnější. Jak se proti phishingu bránit, co může udělat správce a co běžný uživatel?
15. díl — Problémy s e-maily a SPAMem
Končí vaše e-maily, které posíláte rodičům či kolegům často ve spamu? Nebo naopak spamem přetéká složka Nevyžádané pošty? Poradíme, proč tomu tak je a co s tím může dělat správce i běžný uživatel.
14. díl — Otestujte bezpečnost školy zvenku
Co všechno si můžeme sami otestovat a na co bychom se měli případně zeptat externích správců a dodavatelů? Představíme jednoduché nástroje a tipy, kterými si můžete prověřit zabezpečení školního webu, e-learningu a dalších systémů.

13. díl — Mobily ve škole z pohledu bezpečnosti

Na co si dát pozor u osobních mobilů žáků a učitelů ve škole? Jaká rizika hrozí, čemu lze zabránit a kdy to vůbec nemá cenu? Jak zabezpečit wifi pro mobily a jak filtrovat webový obsah?

12. díl — Metadata v souborech:
neprozraďte více než chcete 

Co jsou metadata a jak mohou ovlivnit bezpečnost školy? Na co by si měli učitelé dát pozor a kdy jim metadata mohou usnadnit práci?

11. díl — Proč je zámeček před webovou adresou

Proč je před některými webovými adresami zámeček a před jinými ne? K čemu slouží a k čemu už ne? Jaké problémy správci často řeší při filtrování webu? 

10. díl — Anonymní režim prohlížeče a jeho rizika

Co vlastně anonymní režim dělá a co nedělá? K jaké aktivitě se hodí, kdy je naopak nevhodný a je možné vaši aktivitu v anonymním režimu sledovat?

9. díl — Jak zabezpečit flashky a přenosné disky

Jak se starat o výměnná média z hlediska bezpečnosti? Kdy a proč uvažovat o jejich šifrování a jak je neztratit, to vše se dozvíte v novém díle KYBcastu.

8. díl — Zabezpečení mobilu a ochrana před ztrátou

Mobilní telefon kombinuje osobní a profesní život, máme v něm citlivá data a je tedy potřeba ho chránit. Jak na to se dozvíte v dnešním díle KYBcastu.

7.díl — Proč je důležité aktualizovat

Proč je důležité aktualizovat software v počítači i na mobilu a jak si aktualizace co nejvíc usnadnit. Proč je důležité aktualizovat jak operační systém tak aplikace?

6.díl — Jak chránit sebe a své blízké v době kybernetických útoků

Jak chránit sebe a své blízké v době kybernetických útoků. Toto je základní přehled toho, na co si dát pozor.

5. díl — Aktuální hybridní hrozby (mimořádný díl)

V dnešním mimořádného dílu se věnujeme aktuálním hybridním hrozbám, které se týkají učitelů v profesním i osobním životě. Co jsou hybridní hrozby a jak se proti nim můžeme bránit? 

4. díl — Zabezpečení sdíleného počítače ve škole i doma

Proč není vhodné ukládat přihlašovací údaje do prohlížeče? Kdy se hodí rodičovská kontrola a proč by ředitel neměl mít administrátorská práva? Nejen na tyto otázky Vám odpovíme v tomto podcastu.

3. díl — Rizika obchodních modelů freemium a premium

S obchodními modely freemium a premium se děti setkají už od mala v počítačových hrách, ale pro dospělé jsou tyto modely často velkou neznámou a mohou jim přichystat nejedno nepříjemné překvapení. 

2. díl — Placené versus zdarma

Kdy je dobré využívat aplikace a služby zdarma, a kdy je naopak výhodnější zaplatit? Hodně nástrojů a služeb si můžete jednoduše a bez rizika vyzkoušet. Přidáme také rady k nákupu Chromebooků.

1. díl — Co nás čeká v roce 2022

Jaké změny nás čekají v roce 2022 a na co bychom se měli všichni zaměřit? Jak můžeme ušetřit peníze? A na co si dát pozor?


DIGI IN

Digitální kompetence a nová informatika – inspirace ověřené v praxi. Nový podcast pro pedagogy věnovaný rozvíjení digitálních kompetencí napříč předměty a výuce nové informatiky pro vás připravuje Jan Schönbauer.

Daniela Růžičková je součástí týmu, který stojí za změnami rámcových vzdělávacích programů v předmětu informatika. Proč se tyto změny zavádí a jaké jsou na ně ohlasy ve školách, se dozvíte v DIGI IN podcastu.
V dalším díle DIGI IN podcastu se věnujeme zařazení technologií do všech předmětů. Rozhovor s Evou Fanfulovou, garantkou digitálních kompetencí v revizích RVP ZV v oblasti ICT.
Ředitel základní školy Hrádek nad Nisou učí matematiku s radostí. Rád ji propojuje s informatikou a v rámci svého členství v národním kabinetu matematiky připravuje i vzorové úlohy. Učení je podle něj o nových přístupech. Nestačí jen vzít učebnici a otevřít ji na poslední stránce.
Učit informatiku bez technologií je škoda, protože žáci chtějí vidět, jak se mikro:bit rozbliká. A hlavně to děti baví. Studenti by měli tušit, že za programováním je také určitá syntaxe. Podporujeme spolupráci mezi učiteli informatiky, chceme aby na to nebyli sami.
S přechodem na novou informatiku musíte opatrně a pomalu. Hlavně komunikovat s žáky změnu obsahu předmětu. Může to trvat i pololetí. Chci, aby děti něco uměly, známky jsou zbytečné a demotivační, říká předseda Jednoty školských informatiků Dan Lessner.
Ludmila Kovaříková učí děti český jazyk různými způsoby. Například dovoluje používat automatickou kontrolu pravopisu v diktátech. „Netrvám na povinné četbě, raději si s žáky povídáme o obsahu, než aby museli načítat přesně daná díla. S žáyk píšeme na sociální sítě, komentujeme příspěvky...
S dětmi se bavím o obsahu pohádek a na tom se snažíme například vysvětlit bezpečné chování. S žáky pracujeme s aplikacemi na telefonu – pracujeme s mapami Google v prvouce, fotíme květiny, děláme si statistiky a snažíme se maximálně zapojit technologie do výuky už na prvním stupni...

Žáci se přirozeně učí cizí jazyk, když pracujete s umělou inteligencí a daty v informatice. Dá se pracovat i se statistikou. Snažím se přesvědčit kolegy, že technologie patří do výuky. Generovali jsme zvuk podle obrázku...