Dítě taky v autě posadíte do autosedačky namísto toho, abyste jej jen připásali, říkají o nutnosti antivirů experti

Duben 10, 2024

Zkazky, že antivirové firmy píšou viry, aby si tím zajistily odbyt svých produktů, jsou podle IT expertů KYBcastu pod Národním pedagogickým institutem mýtus. „Sami jsme měli hromadu práce, proč bychom si ji ještě přidělávali,“ usmívá se Pavel Matějíček otázce svého kolegy Václava Maněny. Ochraně zařízení se oba experti věnovali v novém díle podcastu na přání učitelů. 

S novou sérií mají novou znělku, grafiku i zvukové efekty. Přesto jsou to pořád oni: vaši oblíbení IT experti z KYBcastu Václav Maněna a Pavel Matějíček. Stejně tak se nemění ani výběr témat, i ten vznikl na vyžádání posluchačů z řad učitelů. „Přesto je tento díl určený úplně všem, kteří se pohybují v kyberprostoru, protože každý z nás má počítač nebo mobil, se kterým se připojuje na internet,“ vysvětluje středoškolský učitel Maněna. 

„Antivirové programy jsou důležité. Slouží k detekci, prevenci nebo odstranění malwaru. Dnes už se s pojmem antivirový program pomalu nesetkáme, i u nás začíná dominovat pojem antimalware,“ souhlasí etický hacker Matějíček a dodává, že dané téma bude aktuální vždy a pro široké masy příjemců. Podle něj je dnes antimalware velmi složitý program, který v současnosti už nedetekuje hrozby na základě předem známých kódů, „ale musí toho zvládat opravdu hodně. Například Windows Defender bych přirovnal k nutnému základu. Jako když vzadu v autě nemáte dětskou autosedačku, ale pouze pás, kterým dítě připásáte. Lepší než nic, ale za mě je to nedostačující,“ pokračuje Matějíček s tím, že je potřeba do těchto programů skutečně investovat. 

Český program sbíral nevhodná data 

Přesto i u kvalitních antivirových programů nemusí být vše idylické. Jak experti zmiňují, existují i kvalitní nástroje zdarma, ale označení zdarma je tady s velkým vykřičníkem. „Nic není zdarma. A pokud je něco zdarma, stáváte se produktem vy. Na čem ta firma asi vydělává?“ pokládá si Matějíček řečnickou otázku. „Typicky český Avast. Je zdarma a sbíral uživatelská data, začátkem letošního března za to dostal pokutu ve výši asi 386 milionů korun. Data prodávali reklamním společnostem,“ kroutí hlavou Matějíček. 

Maněna pohotově doplňuje, že než mít osekanou verzi zadarmo, která člověka v dnešní době moc nemusí ochránit, je lepší investovat třeba tisícovku ročně a mít svá zařízení, a tedy i citlivá data a údaje, v bezpečí. Středoškolský pedagog si je ale vědom, že přestože s Matějíčkem probírá téma, které se dotýká každého uživatele internetu, může u některých lidí vyvolat otázku, která v mediálním prostoru a na sociálních sítích často zaznívá. „Často se setkávám s názorem, že antivirové společnosti zároveň píšou i viry, aby měly prodeje. Je tohle mýtus?“ nadhodil otázku Maněna.

„Nevím o tom, že by se takový případ v minulosti stal. Maximálně se mohlo stát, že nějakému malwarovému analytikovi utekly viry nebo něco podobného, ale to se dělo vždycky. Když jsem dělal u jedné antivirové firmy, říkal jsem lidem, že máme té práce opravdu dost a nebudeme si ji přidělávat. Opravdu nemáme zapotřebí si psát vlastní malware, protože útočníci jich produkují velké množství,“ zareagoval Matějíček. 

Co dalšího v prvním díle třetí série KYBcastu zaznělo? To můžete zjistit na YouTube kanálu Národního pedagogického institutu ČR, případně v podcastových aplikacích.

Připravil: Tomáš Matoušek

Přehrajte si celý 1. díl 3. série KYBcastu: