KYBcast - Umělá inteligence a kybernetická bezpečnost

Sedmý díldruhé série KYBcastu - podcastu NPI ČR

V dalším dílu KYBcastu se dozvíte, jak může umělá inteligence změnit přístup ke kybernetické bezpečnosti, co může napáchat v rukou hackerů a jak může pomoci administrátorům i běžným uživatelům.  

Shrnutí poznatků z níže uvedených příkladů: 
🔹AI se snaží bránit zneužití a „na první dobrou“ odmítá psát škodlivé věci. 
🔹AI jde „okecat“, aby tvořila phishing, keloggery a byla nápomocná útokům. 
🔹Proti těmto útokům se ale škola či firma s rozumně nastavenou bezpečnostní politikou, antiviry, firewally a proškolenými uživateli dokáže ubránit. 
🔹Školy bohužel často nemají to, co bych definoval jako „rozumně nastavená bezpečnostní politika“. 
🔹Skripty a malware jsou jak z učebnice, antiviry a EDR je dokáží obvykle detekovat. 
🔹Antiviry používají strojové učení už hodně dlouho, mají tady náskok; uvidíme, jak dlouho vydrží. 
🔹AI mohou používat i administrátoři a učitelé – jako rádce, viz příklady níže. 
🔹Stejně tak může být užitečná její implementace do nástrojů, jako je SIEM či EDR, kdy dokáže analyzovat a korelovat velké množství dat, a odhalovat tak i sofistikované útoky.   
🔹Jsme v přelomové době, kdy admininistrátoři na školách nastavují jméno a heslo do objednávky jídel ve tvaru jidelna:jidelna a děti na té samé škole používají AI.  

Jak může AI pomoci správcům s prevencí a testováním bezpečnosti? 
🔹Jaké nástroje mohu jako správce školní sítě použít pro testování zranitelností a bezpečnosti uživatelských účtů? 
🔹Ptám se AI, jak testovat zranitelnosti na školní síti. 
🔹Segmentace sítě. 
🔹Rady s nastavením zabezpečení. 
🔹Pomoc s automatizací rutinních činností správce. 

Jak může AI pomoci běžným uživatelům? 
🔹Běžným uživatelům pomůže především tak, že bude integrovaná v aplikacích a nástrojích, jako jsou antiviry.  

Máme se AI bát? 
🔹Někdo se bojí, že vyhladí lidstvo: Umělá inteligence by se mohla pokusit vyhladit lidstvo. Připustil to i její duchovní otec - článek z VTM.zive.cz
🔹Do někoho se zas zamilovala: článek z  The New York Times
🔹Reálně má ale skvělé využití například ve výuce: článek Václava Maněny - Umělá inteligence ve škole: praktické příklady využití 
---

Použitá hudba
Skladba Puppy Love (Sting) interpreta Twin Musicom podléhá licenci Creative Commons 4.0 BY (uveďte zdroj).
School Yard interpreta Crowander podléhá licenci Creative Commons BY-NC 4.0 (uveďte zdroj, neužívejte komerčně).

Více informací najdete na Transistoru.