KYBcast

Podcast o kybernetické bezpečnosti poslouchejte na vašich oblíbených podcastových platformách 
nebo sledujte na YouTube

Jsou jako Cyril a Metoděj, i Maněna s Matějíčkem se pokouší spasit národ v době temna. Jejich podcast KYBcast zaměřený na kyberbezpečnost pomáhá v překotných změnách nejenom lidem z praxe, ale i učitelům, žákům a jejich rodičům. Tvoří Václav Maněna a Pavel Matějíček pod záštitou NÚKIB

KYBcast —  27. díl, 2. série — Sociální sítě Threads a Bluesky –⁠ stojí za pozornost?

V tomto díle se zaměříme na rozmanitý svět sociálních sítí, konkrétně na Bluesky a Threads. Ponoříme se do konceptu fediverza –⁠ sítě decentralizovaných sociálních médií, která umožňuje větší autonomii a volnost uživatelů.

KYBcast —  26. díl, 2. série — Ulož.to prakticky končí –⁠ čím ho nahradit a kde stahovat

Ulož.to, jedna z nejpopulárnějších služeb pro sdílení a stahování souborů, nedávno oznámila razantní změnu svého fungování.  Jaké důsledky to má pro komunitu filesharingu? A co je ještě důležitější, kam se nyní obrátit pro bezpečné, efektivní a legální sdílení souborů?

KYBcast —  25. díl, 2. série — Za co utratit zbylé peníze na konci roku

Tento díl nás zavede k otázce efektivního utrácení rozpočtu, který na konci roku zbývá. Připravte se na poutavou diskuzi plnou užitečných informací a tipů, které vám pomohou lépe se pohybovat v digitálním světě.

KYBcast —  24. díl, 2. série — Digitální detox a wellbeing pro učitele a rodiče

Dnešní téma nás zavede k otázce, jak najít rovnováhu v digitálním světě. Budeme diskutovat o digitálním detoxu a wellbeingu. Jak toto téma ovlivňuje nás dospělé a jak žáky. Jak můžeme vytvořit prostředí, kde technologie obohacuje naši každodenní rutinu, aniž by nám brala cennou energii?

KYBcast — 23. díl, 2. série — Nenaleťte na deepfakes a dezinformace vytvořené pomocí AI
V další díl KYBcastu  je určený nejenom učitelům a dalším pracovníkům ve vzdělávání, ale i rodičům. Podvodná videa, fotografie a zvukové nahrávky jsou s námi už dlouho. S umělou inteligencí (AI) přichází nová éra realisticky upravených fotografií, videí a dalších materiálů, u kterých je prakticky nemožné na první pohled zjistit, že se jedná o podvod.
KYBcast — 22. díl, 2. série — Role umělé inteligence při kyberšikaně

Dnešní téma je velmi aktuální a možná i trochu znepokojivé, budeme se věnovat kyberšikaně, ale s novým úhlem pohledu. Zaměříme se na to, jak moderní technologie, konkrétně umělá inteligence, mohou zkomplikovat boj s šikanou ve školách a na internetu. 

KYBcast — 21. díl, 2. série — Autorské právo a umělá inteligence ve škole

V dnešním dílu vám představíme některé z komplikací, ale také možných řešení, která by mohla vést k lepšímu porozumění a spravedlivějšímu využití technologií ve školách. 

KYBcast — 20. díl, 2. série — Proč je důležité číst podmínky použití v aplikacích

Ve dvacátém dílu KYBcastu si probereme, proč je důležité číst podmínky použití, privacy policy a EULA. Kolikrát jste si stáhli novou aplikaci a jednoduše klikli na "souhlasím" bez toho, aniž byste věnovali pozornost těm dlouhým a často složitým podmínkám použití? Pravděpodobně téměř vždy, že? V dnešním dílu se ponoříme do důležitosti těchto dokumentů a proč bychom si měli brát chvilku času, abychom je přečetli.

KYBcast — 19. díl, 2. série — Začněte nový školní rok s umělou inteligencí

V dalším dílu otevíráme dveře do nového školního roku ruku v ruce s umělou inteligencí (AI). Jak školy a třídy vstupují do další fáze moderního vzdělávání, nemůžeme ignorovat rostoucí roli umělé inteligence v našich učebnách. Jak může AI zlepšit způsob, jakým se učíme nebo učíme druhé? Jaké jsou výzvy a možnosti? 

KYBcast — 18. díl, 2. série — Podvodníci na telefonu a jejich nekalé praktiky

V osmnáctém dílu KYBcastu se ponoříme do temných hlubin podvodů na telefonu. Od falešných hovorů od "banky" až po záludné techniky sociálního inženýrství – jak podvodníci manipulují svými oběťmi a jak se před nimi ochránit? Prozkoumáme nejčastější triky a strategie, které tyto osoby používají, a poskytneme praktické tipy, jak rozpoznat podvod a jak se postavit proti těmto hrozbám.

KYBcast — 17. díl, 2. série — Pomoc uživatelům z pohledu pracovníka technické podpory

V sedmnáctém dílu KYBcastu se podíváme na to, jak funguje technická podpora. V digitálním věku, kdy technologie prostupuje téměř každým koutem našeho života, se často setkáváme s momenty zmatku, frustrace a nejistoty, když něco nefunguje tak, jak by mělo. V těchto chvílích se obracíme k technické podpoře.

KYBcast — 16. díl, 2. série — Pomoc uživatelům z pohledu pracovníka technické podpory

V šestnáctém dílu KYBcastu se zaměříme na technické problémy, které často musíte řešit s technickou podporou. Hodně věcí můžete s našimi radami vyřešit sami, ale někdy to bez technické podpory zkrátka nejde. Řekneme si, co je vhodné udělat, než se na technickou podporu obrátíte, aby vše probíhalo co možná nejhladčeji.

KYBcast — 15. díl, 2. série — Mýty, omyly a nejasnosti kolem mobilů

V patnáctém dílu KYBcastu navážeme na předchozí díl, jenže tentokrát se podíváme na nejčastější mýty a omyly, které se vážou k používání mobilních telefonů.

KYBcast — 14. díl, 2. série — Mýty, omyly a nejasnosti v kyberprostoru

Ve čtrnáctém dílu KYBcastu se budeme bavit o nejčastějších mýtech a nejasnostech, se kterými se potkáváme nejen v učitelském prostředí. --- V oblasti kybernetické bezpečnosti existuje několik běžných mýtů, domněnek a nepochopení, které se vyskytují mezi běžnými uživateli.

KYBcast — 13. díl, 2. série — Tipy na letní prázdniny nejen pro učitele

Ve třináctém dílu KYBcastu vám dáme pár zajímavých tipů na prázdniny – a to jak bezpečnostních, tak i na osobní rozvoj či místa, která navštívit. 

KYBcast — 12. díl, 2. série — Na co si dát pozor při využití umělé inteligence ve výuce

Dozvíte se, jak zmírnit obavy z nasazení AI ve výuce. Dáme vám spoustu praktických tipů a metodických pokynů pro zařazení této novinky, které je všude plno, do výuky. 

KYBcast — 11. díl, 2. série — Proč se učitelé bojí umělé inteligence

Umělá inteligence (AI) se stává neoddělitelnou součástí našeho každodenního života. Její pronikání do všech sektorů, včetně vzdělání, však vyvolává mnoho otázek a obav. Diskuze o prvních reakcích učitelů na tuto technologii nabízí nahlédnutí do těchto pocitů, a proto se jim věnujeme i v našem podcastu.

KYBcast — 10. díl, 2. série — Jak poznat a odstranit malware z počítače i mobilu

V desátém dílu KYBcastu se dozvíte, jak poznat, jestli máte malware – tedy škodlivý kód – v počítači nebo mobilu. A když už ho najdete, řekneme si také, jak jej odstranit. Vysvětlíme si, co jsou a jak fungují keyloggery, se kterými se můžete setkat i na školních počítačích.

KYBcast — 9. díl, 2. série — Jak na bezpečné sdílení fotografií

Dozvíte se, jak bezpečně sdílet fotografie, jaké určitě nesdílet vůbec a na co si dát pozor. Budeme se věnovat i uchovávání fotografií, které určitě sdílet nechcete.

KYBcast — 8. díl, 2. série — Jak na bezpečné sdílení dat

Sdílení souborů a fotek ve školách může být někdy složité, ale je důležité udržovat soukromí a bezpečnost studentů a učitelů. Poslechněte si tipy na bezpečné sdílení souborů a fotek ve školách.

KYBcast — 7. díl, 2. série — Umělá inteligence a kybernetická bezpečnost

V sedmém dílu KYBcastu se dozvíte, jak může umělá inteligence změnit přístup ke kybernetické bezpečnosti, co může napáchat v rukou hackerů a jak může pomoci administrátorům i běžným uživatelům.

KYBcast — 6. díl, 2. série — TikTok a jeho rizika

V šestém díle našeho podcastu si budeme povídat o rizicích TikToku, proč se všude zakazuje a co nám hrozí. Přidáme praktické tipy pro učitele, děti i rodiče. Představíme alternativy, které jsou v mnoha ohledech méně rizikové.

KYBcast — 5. díl, 2. série — Co dělat, když objevním nezákonnou nahrávku na internetu

Učitel může objevit nezákonnou nahrávku ze školy, ale i z mimoškolního prostředí. Někdy se také stane, že žáci bez vědomí učitele streamují dění v hodině. Jak by měl v těchto případech postupovat a co vlastně znamená, že je nahrávka nezákonná? 

KYBcast — 4. díl, 2. série — Youtuberem proti své vůli

Každému učiteli se může stát, že ho žáci nahrají třeba na mobil nebo skrytou kameru a nahrávku potom sdílejí v nějaké skupině, na sociálních sítích nebo třeba na YouTube. Jak se bránit a co dělat, když se něco takového stane? Podcast NPI ČR.

KYBcast — 3. díl, 2. série — Výhody a nevýhody Linuxu na školních počítačích

Dozvíte, jaké výhody a nevýhody má nasazení Linuxu na školních počítačích. Linux je operační systém pro počítače a servery stejně jako Windows nebo MacOS. Jedná se o open-source software, což znamená, že zdrojový kód je k dispozici a může být upravován a šířen bezplatně podle libosti. 

KYBcast — 2. díl, 2. série — Zabezpečení školního YouTube kanálu a sociálních sítí školy

V druhém dílu nové série se dozvíte, jak předejít tomu aby byl zcizen školní YouTubeový účet. A netýká se to jen YouTube, ale i dalších populárních on-line služeb a systémů. Dáme vám tipy na zabezpečení, které můžete využít hned — s nastavením dvoufaktorového přihlašování a eliminací sdílených účtů doporučujeme neotálet.

KYBcast — 1. díl, 2. série — Předpovědi a novinky v IT bezpečnosti v roce 2023

V prvním dílu nové série se dozvíte, jaké novinky nás čekají v roce 2023 na poli kybernetické bezpečnosti a na co bychom se měli připravit. Dáme vám tipy na užitečné materiály a zdroje, které můžete využít hned. Představíme novinky a vylepšení, které se týkají našeho podcastu. A jaká témata nás čekají? To záleží hlavně na vás. Budeme moc rádi, když nám nadále budete psát náměty na vaclav.manena@npi.cz.


První série KYBcastu


36. díl — Miriam Sedláčková: Co dělat v případě incidentu

Co by měl dělat učitel i dítě v případě, že se stane obětí kybernetického útoku. Jaká preventivní opatření může škola zavést a co by měla kontrolovat. Praktické tipy ke vzdělávání kolegů.

35. díl — Miriam Sedláčková: Psychologické aspekty výuky kybernetické bezpečnosti

Žáci i učitelé si často neuvědomují rizika a dopady bezpečnostních incidentů do reálného světa. Miriam Sedláčková představí praktické tipy a zkušenosti, které můžeme využít při výuce kybernetické bezpečnosti dětí i dospělých.

34. díl — Kamil Kopecký: Co funguje při výuce online bezpečnosti

Praktické tipy a postřehy k výuce online bezpečnosti a souvisejících témat představí Kamil Kopecký.

33. díl — Jak bezpečně naložit s vánočními IT dárky

Jak si zabezpečit a připravit technologické dárky, které najdete pod stromečkem, plus pár tipů na dárek na poslední chvíli nejen pro učitele.

32. díl — Nenechte se napálit před Vánoci

Aktivita útočníků a podvodníků všeho druhu před Vánoci roste. Podívejme se, co nám hrozí, na co si dát pozor a jak nepřijít o finance. 

31. díl — Martin Haller: Jak může etický hacker pomáhat škole

Rozhovor s Martinem Hallerem o etických hackerech a službách, které poskytují školám. Jaká nebezpečí českým školám hrozí a jak nejlépe řešit situaci, kdy se škola stane obětí útoku. Praktické rady a tipy k prevenci.

30. díl — Dark web — proč děti zajímá a co jim tam hrozí

Dark web (nebo také dark net) je část internetu, která není dostupná z běžného prohlížeče. Proč na něj děti a mládež chodí, co tam hledají a co jim hrozí? Jaké užitečné informace na dark webu můžeme nají? Jak se může učitel bezpečně dostat na dark web, a proč by to měl dělat?

29. díl — Hackerské techniky pro každého

Jak a co by děti nejraději hackovaly? A zvládne to opravdu každý? Na to se podíváme v dalším dílu KYBcastu.

28. díl — SPAM a phishing ve školním prostředí

Jaký je rozdíl mezi SPAMem a phishingem, jak se to týká škol a co dělat, když školní e-maily končí rodičům ve složce Nevyžádaná pošta?

27. díl — Maskování e-mailové adresy a dočasné e-maily ve škole

Čtení e-mailů by mělo být soukromou aktivitou. Možná vás překvapí, že více než 85 % e-mailů obsahuje sledovací skripty. Jak se proti tomu můžeme bránit a proč je to důležité?

26. díl — Evropský měsíc kybernetické bezpečnosti

Říjen je již podesáté Evropským měsícem kybernetické bezpečnosti, a tak vám přinášíme tipy na zajímavé akce a také zdroje, abyste se mohli osvětě a vzdělávání v této oblasti věnovat nejen v říjnu. Tipy k výuce kybernetické bezpečnosti hravou formou.

25. díl — Standard konektivity škol

V tomto díle se podíváme na nový Standard konektivity škol. Co školy čeká povinně a co bude dobré zavést, i když je to jen dobrovolné?

24. díl — Google, Microsoft a osobní údaje žáků

Microsoft, Google ale i další velké IT firmy jsou známy tím, že sbírají a vyhodnocují uživatelská data. Jak je to u systémů jako Google Classroom či Microsoft Teams ve školách?

23. díl — Co hrozí dětem na sociálních sítích a v online světě

Co všechno hrozí dětem i dospělým na sociálních sítích a jak se tomu bránit. Něco můžeme řešit pomocí technických prostředků, ale nejúčinnější prevence je v případě dětí zájem ze strany rodičů a neustálé posilování vzájemné důvěry. Děti i dospělí se často nevědomky dostávají do problémů s legislativou a podmínkami sociálních sítí. Poradíme, na co si dát pozor i v této oblasti.

22. díl — Oblíbené sociální sítě žáků a jejich rizika

Co dnes děti nejčastěji dělají na sociálních sítích? Konzumují obsah, sdílejí fotografie a videa. Místo telefonů a dopisů mají Instagram. Rozumí ale rizikům, která sociální sítě představují?

21. díl — WhatsApp a další komunikátory ve školním prostředí

Proč vlastně učitelé používají Whatsapp a další alternativy? Je to obvykle důsledek špatně nastaveného informačního systému či procesu sdílení informací, který neumožňuje učitelům efektivně a bezpečně komunikovat s rodiči na jednotné školní platformě.

20. díl — Jaká data sbírají populární aplikace  pro děti

Mnoho aplikací, které jsou určeny nejmladším uživatelům sbírá velké množství dat, která by sbírat nemusela a díky tomu vytváří digitální stopy a cílí reklamu na nejvíce zranitelné uživatele internetu.

19. díl — On-line hry a sexuální predátoři

Film "V síti" upozornil na problematiku sexuálně závadného chování na webu. Ale víte o tom, že tyto věci se dějí i v on-line hrách? V tomto díle se tedy podíváme na Roblox a další on-line hry v kontextu sexuálních predátorů.

18. díl — Fotky a ochrana soukromí 

V tomto díle se podívám na problematiku autorských práv a GDPR u fotografií pořizovaných například ve škole, na táboře či v běžném životě.

17. díl — Sharenting a sdílení fotografií na internetu

Sharenting a sdílení fotografií bez souhlasu fotografovaných osob je bohužel stále aktuální téma. Jak můžeme zabránit sdílení fotografií a na co bychom měli upozornit děti i rodiče? Jak řešit situace ve škole ohledem na rodiče, zákony a hlavně city dětí.

16. díl — Phishing nejen v e-mailu

Phishing má mnoho forem, kterými na nás podvodníci útočí ze všech stran a na různých zařízeních. Zdaleka nejde jen o e-maily, stále populárnější jsou třeba SMS a zprávy na sociálních sítích. Vůbec neplatí, že mladší generace je proti phishingu odolnější. Jak se proti phishingu bránit, co může udělat správce a co běžný uživatel?

15. díl — Problémy s e-maily a SPAMem

Končí vaše e-maily, které posíláte rodičům či kolegům často ve spamu? Nebo naopak spamem přetéká složka Nevyžádané pošty? Poradíme, proč tomu tak je a co s tím může dělat správce i běžný uživatel.

14. díl — Otestujte bezpečnost školy zvenku

Co všechno si můžeme sami otestovat a na co bychom se měli případně zeptat externích správců a dodavatelů? Představíme jednoduché nástroje a tipy, kterými si můžete prověřit zabezpečení školního webu, e-learningu a dalších systémů.

13. díl — Mobily ve škole z pohledu bezpečnosti

Na co si dát pozor u osobních mobilů žáků a učitelů ve škole? Jaká rizika hrozí, čemu lze zabránit a kdy to vůbec nemá cenu? Jak zabezpečit wifi pro mobily a jak filtrovat webový obsah?

12. díl — Metadata v souborech:
neprozraďte více než chcete 

Co jsou metadata a jak mohou ovlivnit bezpečnost školy? Na co by si měli učitelé dát pozor a kdy jim metadata mohou usnadnit práci?

11. díl — Proč je zámeček před webovou adresou

Proč je před některými webovými adresami zámeček a před jinými ne? K čemu slouží a k čemu už ne? Jaké problémy správci často řeší při filtrování webu? 

10. díl — Anonymní režim prohlížeče a jeho rizika

Co vlastně anonymní režim dělá a co nedělá? K jaké aktivitě se hodí, kdy je naopak nevhodný a je možné vaši aktivitu v anonymním režimu sledovat?

9. díl — Jak zabezpečit flashky a přenosné disky

Jak se starat o výměnná média z hlediska bezpečnosti? Kdy a proč uvažovat o jejich šifrování a jak je neztratit, to vše se dozvíte v novém díle KYBcastu.

8. díl — Zabezpečení mobilu a ochrana před ztrátou

Mobilní telefon kombinuje osobní a profesní život, máme v něm citlivá data a je tedy potřeba ho chránit. Jak na to se dozvíte v dnešním díle KYBcastu.

7.díl — Proč je důležité aktualizovat

Proč je důležité aktualizovat software v počítači i na mobilu a jak si aktualizace co nejvíc usnadnit. Proč je důležité aktualizovat jak operační systém tak aplikace?

6.díl — Jak chránit sebe a své blízké v době kybernetických útoků

Jak chránit sebe a své blízké v době kybernetických útoků. Toto je základní přehled toho, na co si dát pozor.

5. díl — Aktuální hybridní hrozby (mimořádný díl)

V dnešním mimořádného dílu se věnujeme aktuálním hybridním hrozbám, které se týkají učitelů v profesním i osobním životě. Co jsou hybridní hrozby a jak se proti nim můžeme bránit? 

4. díl — Zabezpečení sdíleného počítače ve škole i doma

Proč není vhodné ukládat přihlašovací údaje do prohlížeče? Kdy se hodí rodičovská kontrola a proč by ředitel neměl mít administrátorská práva? Nejen na tyto otázky Vám odpovíme v tomto podcastu.

3. díl — Rizika obchodních modelů freemium a premium

S obchodními modely freemium a premium se děti setkají už od mala v počítačových hrách, ale pro dospělé jsou tyto modely často velkou neznámou a mohou jim přichystat nejedno nepříjemné překvapení. 

2. díl — Placené versus zdarma

Kdy je dobré využívat aplikace a služby zdarma, a kdy je naopak výhodnější zaplatit? Hodně nástrojů a služeb si můžete jednoduše a bez rizika vyzkoušet. Přidáme také rady k nákupu Chromebooků.

1. díl — Co nás čeká v roce 2022

Jaké změny nás čekají v roce 2022 a na co bychom se měli všichni zaměřit? Jak můžeme ušetřit peníze? A na co si dát pozor?