Edukativní, vážné i odlehčené. Nejvíce profesních podcastů je v Česku věnováno pedagogům 

Červenec 28, 2023

Podle dat Českého statistického úřadu pracuje nejvíce státních zaměstnanců ve školství, a tak není překvapením, že právě pro pedagogické pracovníky vzniká nejvíce podcastů. Zaměřují se nejen na edukaci lidí ze školství, mají ale i odlehčený charakter, díky čemuž jsou určeny i široké veřejnosti. Část z nich se navíc týká tolik probírané digitalizace ve vzdělávání. Nejde však pouze o nahrávky z dílny ministerstva školství či práce a sociálních věcí, řadu z nich tvoří i sami kantoři.

Vzdělávat, pomáhat porozumět novým IT technologiím a pomoci přijmout digitalizaci si daly za cíl podcasty Národního pedagogického institutu (NPI), který je přímo podřízenou organizací ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). Přestože NPI vydává celkem pět podcastů, například zmíněné digitalizace se týkají dva – KYBcast a DIGI IN

Jednoduše, prakticky a srozumitelně”, dala si organizace školského rezortu do motta u KYBcastu. Se speciálními hosty Václav Maněna a Pavel Matějíček probírají kybernetickou bezpečnost nejen pro učitele, ale i koordinátory či metodiky ICT. Druhý podcast, DIGI IN, pro změnu slouží jako inspirace k rozvíjení digitálních kompetencí žáků napříč předměty a ve výuce nové informatiky. Díky speciálním hostům z řad pedagogů, kteří se dělí o své know-how z hodin, mají kantoři větší šanci aplikovat podobné metody i ve svých školách. 

Méně teorie, zato více praxe 

Například tělocvikář a odborník přes informační technologie Petr Hlinka sdílel, jak využít moderních technologií v hodinách tělocviku. Aniž by člověk musel mít drahé vybavení, může si pomoct k lepšímu sběru dat, třeba o kondici a zdatnosti dětí, chytrými hodinkami nebo mobilním telefonem. Díky tomu pak přesně ví, co dětem dělá problémy a na co se při výuce ještě zaměřit. “Nápad z podcastu mě zaujal, a tak jsem to řešila s naším ředitelem. Slíbil, že se na to podívá podrobněji, abychom mohli taky sbírat lepší data o výkonnosti našich dětí. Hlavně nyní, po covidu-19, je důležité je opět dostat do kondice, říká Veronika Malá, tělocvikářka z Ostravska. 

Odborníci z MŠMT ve spolupráci s kolegy z NPI a experty na vzdělávání v rámci malých revizí rámcových vzdělávacích programů (RVP) základního školství zvýšili počet hodin informatiky na základních školách. Žákům tato změna, která si vyžádala jisté škrty v jiných předmětech, pomůže při osvojování digitálních kompetencí, od útlého věku se navíc učí logicky přemýšlet, a to například při jednoduchém programování robotů, kteří na základě dětmi předem zadaných vstupů plní nadefinované úkoly. 

Nejde ale o jediný cíl digitalizace ve školství, změna vnímání digitálních technologií má také ulehčit práci pedagogům ve výuce, vzbudit v dětech zájem o informační technologie a naučit je efektivně je využívat při studiu

Snahu vzdělat lidi, a také například pedagogické pracovníky, mají i zaměstnanci ministerstva práce a sociálních věcí, kteří vydávají DigiPodcast. Zabývá se nejen bezpečnou prací na internetu, kde v současnosti číhá celá řada hrozeb například v podobě virů nebo spywarů, ale i duševní pohodou při práci z domova nebo během využívání digitálních technologií a sociálních sítí.  

Učitelé učitelům 

"Štvalo mě, že při pohledu na české školství do médií by se zdálo, že je Mordor. Pak jsou tam soukromé školy a občas školy ve velkých městech, které jsou na tom dobře. Jenže já věděl z různých škol, že tomu tak není. Chtěl jsem skrz příběhy konkrétních učitelů ze všech stupňů ukázat barvitost českého školství,” vysvětlil dříve již několikrát motivaci, proč se rozhodl založit vlastní podcast Hovory z kabinetu, učitel a popularizátor vzdělávání Daniel Pražák. 

Progresivní pedagog, který loni skončil druhý v kategorii inspirativní učitel v Global Teacher Prize, si zve k sobě do podcastu hrdiny všedních dní – kantory – se kterými probírá jejich vnitřní motivaci k učení, baví se spolu ale i o palčivých tématech školství nebo sdílí rady a tipy. 

Dalším učitelem, který se ve volném čase věnuje podcastům, je Marek Adler a jeho Mozaika vzdělávání nebo Petr Tsironis z Ústavu výpočetní techniky Univerzity Karlovy. Ten ve svých dílech pořadu DigiInfo nezapomíná ani na duševním zdraví. Uvolněnější témata – například o přezůvkách nebo knihách Radky Třeštíkové – rozebírá kantorka Lucie Tučková v sérii Učitelský kecy.

Nejzajímavější podcasty věnující se školství či digitálním kompetencím u žáků a jejich kantorů: 

KYBcast, DIGI IN, Zapojme všechny, Dějiny moderně, Nová generace, DigiPodcast, Jedničky a nuly, DigiInfo, EDUcast, Mozaika vzdělávání, Hovory z kabinetu, Učitelský kecy 

Je logické, že nejvíce profesních podcastů se v Česku věnuje právě školství a vzdělávání. Ostatně pouze učitelů je v tuzemsku podle dva roky starých dat Českého statistického úřadu asi 177 290. Pro srovnání policistů je asi 44 tisíc, státních úředníků pak 80 tisíc. 

Připravil: Tomáš Matoušek


Poslechněte si podcasty Národního pedagogického institutu v Knihovně inspiraceKYBcast a DIGI IN.
Nebo si najděte jednotlivé díly na různých podcastových platformách, například v Transistoru – KYBcast a DIGI IN  či v playlistu na YouTube