Aktuality

  • Tagy
  • Kulatý stůl
  • DIGI roadshow
  • IT guru
  • Digitální kompetence
  • Informatické myšlení
  • Digitální pomůcky
  • AI - umělá inteligence
  • Kybernetická bezpečnost
  • DIGI IN
  • Podcast
  • KYBcast
  • Inspirace do výuky
  • Konference
  • Krajský ICT metodik
  • Konzultant ŠVP
  • Digitální wellbeing
  • DigiSeč
  • Inovace
  • MŠMT
  • ICT revize
  • Trh práce
  • DIGIDĚTI ve škole
  • KYBcast - AI
Ani nejnovější mobily neobstojí proti aktuálním hrozbám, varují experti KYBcastu Maněna s Matějíčkem

Ani nejnovější mobily neobstojí proti aktuálním hrozbám, varují experti KYBcastu Maněna s Matějíčkem

Přestože necelé dvě třetiny lidí vlastní mobily s operačním systémem android, jsou jejich zařízení zranitelná vůči hrozbám zvenčí. V bezpečí nejsou ovšem ani přístroje od Applu, byť je jejich ochrana o něco vyšší. Shodli se na tom IT experti Václav Maněna s Pavlem Matějíčkem v podcastu KYBcast. Zmínili také, že mobil obsahuje naše nejcitlivější data

Umělá inteligence kantory nenahradí, uklidňuje pedagogy expert z NPI

Umělá inteligence kantory nenahradí, uklidňuje pedagogy expert z NPI

Rychlý nástup umělé inteligence (AI) mnoho učitelů zaskočil. Školství tak nyní stojí na rozcestí, jak se k AI postavit. Využívat, nebo odmítnout?

Mami, unesli mě. Zaplať, prosím. Do podvodů se nově zapojuje už i umělá inteligence

Mami, unesli mě. Zaplať, prosím. Do podvodů se nově zapojuje už i umělá inteligence

Přestože světově sahají začátky telefonních podvodů do šedesátých let minulého století, u nás zažívají boom až nyní. Nicméně nejde o období covidu-19, jak by se na první pohled mohlo zdát, problém nastal o pár let dříve. Odborníci z Národního pedagogického institutu varují nejenom před nebezpečím na internetu, ale i digitální stopou, kterou tam většina lidí zanechává.

Nejen příchod ChatGPT nás nutí k rozvoji digitálních dovedností i ostražitosti. Umělá inteligence totiž „pěkně kecá”

Nejen příchod ChatGPT nás nutí k rozvoji digitálních dovedností i ostražitosti. Umělá inteligence totiž „pěkně kecá”

Všechna témata v oblasti digitalizace a vzdělávání nyní válcuje umělá inteligence (AI) a jako většina technologií má svá pozitiva i negativa. Hodí se k tvorbě nového multimediálního obsahu, ke generování nápadů, může nám být oponentem v diskuzi. Jen jí nesmíme bezmezně věřit. Musíme být také opatrní v tom, jaké údaje do nástrojů AI zadáváme a na co se ptáme.

Lidskost nás s dětmi může sblížit, vyzkoušeli si kantoři na DIGI roadshow 

Lidskost nás s dětmi může sblížit, vyzkoušeli si kantoři na DIGI roadshow 

Ani sebelepší příprava na vyučování nemusí zajistit ve třídě úspěch, do hry totiž vždy vstupují proměnné, které nelze dopředu ovlivnit. Je jedno, jestli jde o selhání techniky v dané učebně, nevolnost některého z žáků nebo únavu kolektivu na konci náročného dne. S tím vším by si měli pedagogové poradit.

Snižují hluk ve třídě nebo pomáhají se strukturou práce. Učitelé vsází na aplikace, které jim usnadňují výuku

Snižují hluk ve třídě nebo pomáhají se strukturou práce. Učitelé vsází na aplikace, které jim usnadňují výuku

Svět se rychle mění, na což učebnice nestačí dostatečně reagovat. A tak učitelé čím dál tím častěji vsází na digitální pomůcky, které nejenom, že drží krok s dobou, ale mají celou řadu využití. Kantorům, stejně jako žákům, dnes pomáhá například uměla inteligence v aplikaci Bard od Googlu. Kreativní pomocník, pro kterého není problém žádné zadání ani zápletka.

Studenti pomocí AI nebudou podvádět a učitelé nepřijdou o svoji práci, uklidňují autoři KYBcastu

Studenti pomocí AI nebudou podvádět a učitelé nepřijdou o svoji práci, uklidňují autoři KYBcastu

Dřív se indiáni báli, že foťáky kradou duše a učitelé, že s nástupem Wikipedie ztratí studenti zájem o výuku. Ani jedno se nakonec nepotvrdilo, přesto nyní pedagogové nedůvěřují fenoménu jménem umělá inteligence (AI). Školští pracovníci se opět bojí negativních jevů nové platformy namísto toho, aby se s ní snažili pracovat. Podle Václava Maněny a Pavla Matějíčka z KYBcastu ale není strach na místě.

„Nebojte se začít umělou inteligenci ve škole používat,“ radí Ivana Böhmová, koordinátorka pro oblast AI ve vzdělávání v NPI ČR

„Nebojte se začít umělou inteligenci ve škole používat,“ radí Ivana Böhmová, koordinátorka pro oblast AI ve vzdělávání v NPI ČR

Pojem umělá inteligence už je tady s námi velmi dlouho, celé desítky let. V posledních letech se s ní setkal jistě každý z nás. Jde o všechny systémy, které napodobují lidské myšlení – dokáží vyhodnotit vstupní informace a vyvodit z nich nějaké důsledky. Zásadní změnou bylo ale zpřístupnění nástrojů generativní AI. Rozhovor s Ivanou Böhmovou - září 2023.

NPI ČR vydává sedm klíčových doporučení pro práci s AI ve školách

NPI ČR vydává sedm klíčových doporučení pro práci s AI ve školách

Doporučení pro práci s AI ve školách poslouží všem (ředitelům, učitelům, žákům i rodičům) a týkají se následujících základních oblastí: otevřené komunikace; individualizace učení; gramotnosti v oblasti AI; odpovědnosti za výstupy; práv dětí a soukromí; prospěšnosti a přiměřenosti; svobody a životní pohody.